نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

طبیعت نامق

روستای نامق از توابع بخش کوه سرخ شهرستان کاشمر، با مختصات جغرافیایی 58 درجه و 46 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 25 دقیقه عرض شمالی‌، در 32 کیلومتری شرق شهر کوه سرخ واقع شده است...


موقعیت و تاریخچه
روستای نامق از توابع بخش کوه سرخ شهرستان کاشمر، با مختصات جغرافیایی 58 درجه و 46 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 25 دقیقه عرض شمالی‌، در 32 کیلومتری شرق شهر کوه سرخ واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا در حدود 1765 متر است و اقلیمی معتدل و نیمه‌خشک، با زمستان‌های سرد دارد.
این روستا از شمال غرب به کوه سرخ، از جنوب به کوه سرسفیدار و دره اولی سوکو از غرب به تپة عبدالحسن محدود می‌شود.
نامق از روستاهای تاریخی شهرستان کاشمر است و بنابر روایتی از شهر نیشابور نیز قدیمی‌تر است. آثار و بناهای به جا مانده از دوره‌های پیش از اسلام و قرون اسلامی مانند گورستان پیش از اسلام، گورستان پس از اسلام، قلعه قدیمی و دیوار سنگی بیانگر قدمت کهن این روستا هستند.
مردم روستای نامق به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سکونت 
براساس نتایج سرشماری سال 1385، روستای نامق 1300 نفر جمعیت داشته است که در سال 1390، به کمتر از  از 1100 نفر کاهش یافته است.
درآمد اکثر مردم روستای نامق از طریق فعالیت‌های زراعی، دامداری، باغداری، امور خدماتی و تولید صنایع دستی تأمین می‌شود.
مهم‌ترین محصولات زراعی این روستا شامل گندم، جو، تره‌بار، یونجه، چغندرقند و زعفران است که در اراضی آبی و دیم روستا کشت می‌شوند. آب کشاورزی از کاریز تأمین می‌شود.
دامداری سنتی در روستا رونق دارد. گوشت قرمز و انواع لبنیات از فرآورده‌های دامی این روستاست.
شرایط مساعد اقلیمی موجبات رونق باغداری و تولید انواع میوه‌ها نظیر سیب، گلابی، زردآلو، انگور، هلو، شلیل و توت را فراهم آورده است.
روستای ییلاقی نامق در ناحیه سرکوهی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. بیشتر خانه‌های آن در یک طبقه با سقف مسطح و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند.
مصالح عمده به کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل سنگ، آجر، خشت، سیمان و آهن است. معماری سنتی روستا، بسیار ساده و قابل توجه است.
جاذبه‌های گردشگری 
چشم‌انداز ارتفاعات بلند پیرامون روستا، دشت‌های سبز و خرم، مراتع غنی و حاصلخیز، انواع گل‌ها و گیاهان دارویی (مانند آویشن، گل‌گاوزبان، گل ختمی و دم گاو) بسیار زیبا و جالب توجه است.
از جاذبه‌های طبیعی روستای نامق می‌توان به مزارع کله باغی، کلاته حسین آباد و زمان آباد، کلاته شازده و علی آباد و کلات اسماعیل آباد، کلاته فرادکندی، باقر آباد، اولنگ فرادکندی،اولنگ گل،سر کاریز،غار پنجه،کمر مرد،حوض مرغابی، مزار جامی اشاره کرد.
اراضی و مراتع اطراف روستا، محل زیست انواع گونه‌های جانوری مانند روباه، شغال، گرگ، خرگوش، پلنگ و کبک است. روستای نامق به لحاظ تاریخی نیز، جاذبه‌های گردشگری قابل توجهی دارد. از مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به آثار زیر اشاره کرد: 
قبر پدر شیخ احمد جام نامقی: شیخ ابوالحسن نامقی پدر شیخ احمد جام از عرفای معرف عصر خویش بوده است. مدفن وی در فاصله 500 متری روستای نامق و در دشتی سبز و خرم واقع شده است.
کاریز قدیمی: مظهر این کاریز در فاصله 500 متری غرب روستا قرار دارد. عمر این کاریز، به قدمت روستا است و روزگاری، سنگ‌های هفت آسیاب آبی را گردش درمی‌آورده است. امروزه، از آسیاب‌های آبی، به جز خرابه‌هایی بر جای نمانده است.
دیوار سنگی، از بقایای یک قلعه قدیمی است که در زبان محلی به آن کمر قلعه می‌گویند.
گورستان‌های باستانی: در این روستا دو گورستان مروبط به پیش و پس از اسلام، در فاصلة اندکی از هم واقع شده‌اند.
گورستان دوره اسلامی به گورستان جدید معروف است. قدیمی‌ترین سنگ قبر گورستان اسلامی، تاریخ سال 113 هجری قمری را دارد.
بقایای قلعة قدیمی روستا، در بلندترین بخش روستا، به نام ارگ قرار گرفته است.
در روستای نامق سه مسجد وجود دارد که به لحاظ معماری سنتی و نوع معماری، واجد ارزش‌های تاریخی است.
مردم روستای نامق در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و شادی و در ایام محرم و شهادت ائمه به سوگواری می‌پردازند و در آستانه تحویل سال نو، نان می‌پزند، زیرا معتقدند که در هنگام تحویل سال، هر خانه‌ای باید پر از نان باشد.
در ایام عید نوروز، با تهیة لباس نو، خانه تکانی، سبز کردن کوزه و پوشیدن لباس حاجی نوروز، به استقبال سال نو می‌روند. از دیگر مراسم روستا می‌توان به سیزده به در، آتش‌افروزی شب چهارشنبه سوری، برپایی جشن و مولودی خوانی در اعیاد مذهبی مانند میلاد امام رضا (ع)، پیامبر (ص) و اعیاد قربان و فطر اشاره کرد.
عروسی‌های محلی و برگزاری سوگواری‌های آیینی و سنتی همراه با حرکت هیأت‌های عزادار از دیگر مراسم سنتی روستاست.
سوارکاری، الک دولک و هفت سنگ، نیز بازی‌های بومی روستای نامق به شمار می‌آیند.
بهره‌گیری از موسیقی سنتی و نواها و ترانه‌های محلی، به ویژه در مراسم جشن و شادی و عروسی‌های روستا رواج دارد.
مهم‌ترین صنایع دستی این روستا فرش بافی است که با طرح و نقش‌های گل کشمیری و تخت جمشید بافته می‌شوند.
قالی، انواع لبنیات و میوه‌ها، از سوغاتی‌های روستای نامق به شمار می‌آیند.
از غذاهای رایج روستای نامق می‌توان به اشکنه، کالجوش، انواع نان محلی، انواع آش و کباب اشاره کرد.
دسترسی: روستای نامق از طریق شهر کاشمر با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است

 
 

 صنعت زنبورداری  

 

روستای کوهستانی و خوش آب و هوای نامق که مستعد کشاورزی و دامداری است گروهی از

 جوانان از این استعداد استفاده کرده اند و در این روستا به دامداری (گوسفند-زنبورداری)

پرداخته اند زنبورداری چند گاهی است که در نامق رونق یافته و عسلی مرغوب را به هموطنان

عرضه می کند این گونه شد که درگاه اینترنتی روستای جامی-روستای نامق بر آن شد تا من باب

اشاعه یک فرهنگ اصولی از طریق نام برد زنبورداران منطقه با شماره تماس آنها به استحضار

تمام هموطنان برساند کسانی که عسل گون کوهستان های شرق را می خواهد تهیه نماید از طریق

این سایت با شماره هایی که داده شده می تواند پیگیری نماید.

شماره تماس

نام زنبوردار

شماره تماس

نام زنبور دار

05328893330

رضا رفیعی

09159920445

05328893397

حسین عباسی

05328893425

رضا اسماعیل پناه

09155321591

علی اسماعیلی

05328893487

مرتضی پور حسن

09159325960

محمد باهوش

05328893538

حسین هنرمند

09158983858

05328893340

مهدی صمدی

 

کاظم اسماعیلی

09159333028

محمد هدایتی

09159661056

05328893267

احسان حاجی زاده

09158026023

رضا محسینی

09151191676

05328893396

حمید رمضانپور

09159678671

05328893273

علی فانی

05328893303

مهران اسماعیل پناه

مخابرات نامق

جواد عباس زاده

کندو در حال بیرون زدن (بچه گیری) ((کلیک کنید))

 

روستای نامق این دیار کهن افرادی را در خود گنجانده که عمری را به پاس خویشتن داری هرگز ترک دیار

نکردند و با زحمات روز افزون خود روزگار را سپری کردند اینک سایت روستای جامی-روستای نامق به

رسم سپاس فایلی تشکیل شده از عکس های این زحمتکشان مرزو بوم دیارمان بر درگاه اینترنتی قرار

داده است اینک شما برای دریافت  این فایل بر روی. 

 

 دانلود فایل چهره های زحمتکش روستا(کلیک کنید)



:: موضوعات مرتبط: عکس , اخبار , شعر , دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

 

اخبار اردیبهشت نامق                                               اخبار اردیبهشت نامق

1- اردیبهشت فصل زیبای روستا و بهترین فصلی است که مردم برای تفریح خود انتخاب می کنند هر هفته اماکن دیدنی مثل قله سر سپیدار اولنگ فرادکندی، سرکاریز ، کال باغا و .. مملو از افرادی است که این اماکن زیبا را برای تفریح انتخاب نموده اند.
2- مسجد جامع طبق گذارش قبلی مثبت عمل کرد و گامی به جلو نهاد در حال حاضر کارگران مشغولند و دیوار مشرف به خانه شوکت خورشاهی را به طول 7 متر از کف بالا می آورند طبق سخنان رئیس هیئت امنا سخت ترین قسمت بنا در این مکان مقدس همان دیوار است .
3- نامق و باری دیگر گامی به سوی توسعه اینبار 1000 متر اسفالت و بلوار بندی ، طبق گذارش دهیار محترم روستا با پیگیری های دهیاری و همکاری بنیاد مسکن از ابتدار ورودی روستا به طول 1000 متر اسفالت خواهد شد و بلوار بندی می شود از خیابان جامی تا خانه مرحوم کربلایی شیخ طاهری از خیابان امام خمینی تا شرکت تعاونی و کوچه مشرف به مسجد رویین تا چهار راه مخابرات ایشان اذعان داشتند که از اول خرداد بنیاد مسکن کار خود را شروع خواهد کرد.
4-  4 و 5 اردیبهشت از صدا و سیما خراسان رضوی به دعوت دهیاری در روستا حضور پیدا کردند تا باری دیگر این دیار کهن از میان روستا ها قد علم کند و در تاریخ 25 اردیبهشت در نسیم آبادی شبکه خراسان رضوی به تصویر کشیده شد که در این برنامه دهیار روستا گزارشی مفصل از روستا ارائه داد.
5- بعد از کلی پیگیری و بررسی بالاخره شبکه آب و فاضلاب نامق تحویل اداره آب و فاضلاب شد و از اول اردیبهشت این اداره کار خود را شروع کرده و مردم که هزینه اولیه را پرداخت نمایند کار خود را شروع می کنند به گذارش دهیاری انشا ا.. از اواسط خرداد بطور رسمیشبکه آب روستا  به این اداره واگذار خواهد شد .
6- دهیار روستا حسین عباسی در 12 اردیبهشت میهمان روزنامه سرو کاشمر بود که در این مصاحبه از اماکن گردشگری گزارشی ارائه شد  و گزیده ای از مشکلات روستا مورد بررسی قرار گرفت که خود باعث خوشحالی روستاییان این دیار کهن است.
7- این فصل لبنیات در نامق بسیار جا افتاده است  مردم با نشاط صبح ساعت 5 به گله می روند و شیر تهیه شده را تبدیل به کره، کشک و قره قروت می کنند و اما با قیمت بالایی به فروش می ر سانند که این امر نارضایتی مصرف کنندگان را در پی داشته است
8- امسال نهالستان های نامق بی سرپرست مانده طبق اذعان این هموطنان و نگرانی که از چوپانان دارند امسال کسی به عنوان سرپرست این نهالستان ها انتخاب نشده است و با رفتار خشنی که چوپانان با درختان بادام دارند باعث نگرانی صاحبان این نهالستان ها شده است.
9- طبق اظهارات دهیاری نهالستان های بادام دیم به مساحت 300 هکتار با همکاری جهاد کشاورزی بخش توسط شرکت گیاه بان رایگاه اصلاح می شود که این اراضی عبارت اند مناطقی معروف به سنگ زور،کال چاه ها، بوزقلندر، شکم پاره تا جاده چاه برقی و امتداد چاه موتور کاظمی که این اراضی در سمت راست و پایین جاده اسفالت که در حریم ممنوعه هم قرار ندارند می باشد که این حرکت خواهد توانست کمک مضاعفی به هموطنان در روستا باشد.
10- طبق گذارش و اخبار قبلی چاه موتور پایین معروف به چاه موتور سر دق از جای اول تعویض شد و طبق اذعانات مشترکین این چاه موتور آب آن علاوه بر اینکه تغییری نداشته است افت هم داشته که اینجا کمک جهاد گران را می طلبد
11- استخر های فرادکندی لایروبی و سیمان می شوند که این کار بیش از سه ملیون هزینه برداشته و جهاد هیچ کمکی در این خصوص نداشته است .
12- ظبق اذعان نماینده قنات باقر آباد با کم شدن آب این قنات که در حال حاضر نگرانی بیش از 50 نفر مالکین این منطقه را در بر داشته است ایشان بیان داشتند با بررسی های انجام شده آب در بالا دست قنات تغییر چشمگیری نداشته که به دلایلی رساندن آن به دهانه خروچی قنات مشکل ساز شده و هزینه گزافی را طلب می کند که در این خصوص استعانت جهادگران را می طلبد .
13- سد کال سلات دهانه  غار پونی با اعتبار 70 ملیون تومان توسط منابع طبیعی استان در حال ساخت است که در این خشکسالی ها کار مثبتی را ارائه داده اند
14- بالاخره بعد از 8 سال از تاسیس دهیاری این نهاد صاحب ساختمان می شود طبق گذارشی که دهیاری داشت به زودی کار احداث این مکان در زمینی به مساحت 150 متر واقع در جنب منزل علی اکبر پور اسماعیلی واقع در شمال روستا احداث می شود که بعد از احداث این مکان جلسات شورا و دهیاری در این مکان برگذار خواهد شد.
 


:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: نامق , اخبار , اردیبهشت ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 خرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

 

اخبار نامق      اخبار نامق

۱-  روز ۲۹اسفند نامقی ها به رسم هر ساله و بابت عرض تسلیت به بازماندگان از دست رفته سال قبل در مکانی مقدس گرد هم می آیند  و این ارادت را به جا می آورند امسال هم  به شکلی آبرومندانه این مجلس برگذار شد و مردم دسته دسته آمدند و با عرض تسلیت تسکین بخش بازماندگان مرحومین سال ۱۳۹۰بودند.

۲-  روز اول عید، نامق میهمان مسافران خانه پسر زهرا بود ۱۸نفر از نامقی های عزیز که به کربلای معلا سفر کرده بودند روز اول عید به وطن بازگشتند و مورد استقبال  نامقی های خونگرم قرار گرفتند و تمام مردم روستا را به خاطر این ارادت گرم نهار میهمان کردند.

۳-  نوبهار آمد و نامق همه جا غوغا شد                               غنچه بشگفت و زمین سبز و بنفشه وا شد

عید نامقی ها به رسم کهن چند صد ساله خود گروه گروه به عیدی یکدیگر می روند و با جمله(( صد سال از این سالها ))سالی توئم با شادکامی و سلامتی را برای یکدیگر ارزو می کنند  سال ۱۳۹۱سالی بسیار زیبا و خوب برای نامق بود.

۴-  روستای همیشه شادمان و سرسبز نامق امسال عید باستانی نوروز شاهد 5 عروسی از جوانان غیور این روستا بود که با رسم زیبای کهن نامق برگذار شد از جمله این رسم ها(داماد به حمام بردن داماد،لباس پوشیدن داماد، داماد به سرکاریز بردن، سیب به سر داماد زدن،).

۵-  نامق باری دیگر سرشماری می شود این جمله ای بود که مسول بهداشت روستا بیان کرد ، سال گذشته نامق با ۳۹۰خانوار دارای ۱۰۸۴نفر جمعیت بوده که پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۱این جمعیت کمتر شده باشد بطوریکه در سال 1389 نامق ۴۰۳خانوار با ۱۲۰۰نفر جمعیت را دارا بوده است ؛نامق در چند سال گذشته به لحاظ جمعیت روندی نزولی داشته است  و جمعیت آن متاسفانه رو به کاهش است  یکی از مهمترین دلایل مهاجرت از روستا اشتغال جوانان بوده است .

۶- دهیاری نامق در گفتگویی بیان کرد سال گذشته نامق در بین تمام روستاهای بخش کوهسرخ به لحاظ بیمه عشایر ممتاز بوده و بیشترین بیمه شدگان را دار بوده است که این باعث خوشحالی است.

۷-  مسجد جامع نامق کار گود برداری را به طور جد شروع کرده رئیس هیئت امنا بیان کرد مسجد از بهار 1391 پر تلاش کار اجرایی ساخت مسجد جامع نامق را شروع کرده و امید داریم با مساعدت های بی دریغ نامقی های عزیز  چه مالی چه بدنی بتوانیم هر چه زود تر کار این مکان مقدس و الهی را به سر انجام برسانیم.

۸- نامق به رسم زیبای هر ساله روز ۱۳ فروردین را با خانواده در طبیعت زیبای این روستای  کوهستانی و سرسبز سپری کردند جوانان با بازی های سنتی از جمله (گوی بالادو،وسطنا،هفت سنگ،تیله بازی،فوتبال،والیبالو ..) روز را به پایان رساندند و در نهایت  این روز نحس را در طبیعت سپری کردندو غروب با خوشحالی  از اینکه این روز به سلامتی به پایان رسیده بود با جمله سیزده بدر خوش و خرم بودند.

۹-  چاه موتور ها از ۱۳فروردین روشن شده و چاه پایین معروف به چاه سر دق  به دلیل افت شدید آب آن در چند سال اخیر در نظر دارد با احداث چاهی جدید و عوض کردن مکان چاه  رونقی به چاه بدهد که رئیس این چاه موتور اذعان داشت این کار هزینه گزافی را طلب می کند .

۱۰-   بهار ۱۳۹۱نامق شاهد باران های بهاری زیبایی است در ۱۲فروردین،۲۰ فروردین  باران زیبا و شدید باعث خوشحالی کشاورزان و دامداران شد  سال جدید به امید خدا به برف و باران های موثر سالی خوب برای کشاورزان خواهد بود.

۱۱-  در حال حاضر نامق به استقبال اردیبهشت ماه سرسبز سال می رود جوانان این دیار جمعه ها گروه گروه به کوه می روند تا هم طراوتی را داشته باشند و هم ریواس جمع آوری کنند  ضمنا نامق فصل نخود و جو دیم کاشتن و شخم زدن نهالستان های بادام است .

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

ایت روستای جامی-روستای نامق فرارسیدن دهه فاطمیه و شهادت حضرت  فاطمه زهرا را به تمام هموطنان تسلیت عرض می نماید  



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 17 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

نامق بعد از ماه ها انتظار و نگرانی هایی که مردم را دستپاچه کرده بود برف و باران راتجربه کرد  این نعمت الهی که در بهمن ماه حسابی مردم روستا را سرفراز کرد باعث خوشحالی کشاورزان ُدامداران و زنبورداران منطقه شده 

۲-    کلنگ همراه اول در نامق زده شد در حال حاضر در نامق گوشی همراه خط دهی ندارد و برای اسایش عمومی مردم به خصوص جوانان عزیز به زودی و طبق قولی که داده اند قبل از عید مردم از این نعمت هم برخوردار خواهند بود

۳- با همت والای مردم روستا از دهه اول محرم به طور مستمر نماز جماعت در نامق برگذار می شود و مردم خدادوست این روستا به خوبی از این امر استقبال می کنند و دعا های زیارت عاشورا ُ دعای توسل ُ و دعای کمیل هم هر هفته برگذار می شود و با همت جوان محبوب روستا رضا فیزی پور این عوامل به بهترین شکل به اجرا درآمده

۴- آب شرب روستا به زودی تحویل شبکه آب خواهد داده شد در این باره دهیار روستا اذعان داشت ما پیگیر هستیم و با اختصاص اولین بودجه این کار را پیگیری خواهیم کرد

۵- زنبور داران روستای نامق که عسلی طبیعی و قابل مصرف برای همگان را تولید می کنند نگران زنبور داران جزئی هستند و اذعان می کنند این افراد انگل هایی را وارد منطقه می کنند که تمام زنبور های منطقه را گریبانگیر می کند در ادامه این افراد از دولت درخواست کمک برای دادن یارانه شکر  هستند

۶-  صندوق مهر رضا وام اشتغال زایی به روستائیان می دهد افرادی که دارای مدرک دیپلم به بالا و داشتن کارت پایان خدمت هستند و می خواهند در روستا  اقامت داشته باشند می توانند از طریق دهیاری اقدام کنند  ضمنا اگر بیمه هستند بیمه آنها هم قطع خواهد شد

۷- افرادی که خاستار  ساخت خانه هایی با مقاومت بالا هستند و می خواهند کمکی به آنها شده باشد می توانند به دهیاری مراجعه کنند و از وام ده میلیونی بنیاد مسکن استفاده کنند.

۸- حمام عمومی روستا به دلیل نداشتن سوخت در حال تعطیل شدن است  شورای اسلامی روستا از مردم درخواست کرده با کمک های نقدی خود سوخت را تهیه کنند و قولی داده اند که دولت هم درصدی یارانه خواهد داد اما باز هم به کمک مردم نیاز است

۹- نفت کوپنی مردم را کفاف نمی کند و افراد معترض هستند و از دولت خواستار برداشتن کوپن شده اند و میگویند نفت را ازاد بدهید اما محدوده برایش مشخص نکنید نفت در روستا موارد استفاده زیادی دارد.

۱۰- مسجد جامع نامق بازسازی می شود با توجه به اینکه هر روستا نیاز به مسجد جامع دارد و برای جلوگیری از تخریب این مکان مقددس  هیئت امنای مسجد تصمیم به بازسازی  این مکان کرده اند از آنجا که هزینه گزافی را طلب می کند از عموم مردم روستا درخواست کمک برای این امر خدا پسندانه کرده اند 



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: نامق , حمام , بهداشت , آب , همراه اول , اشتغال , وام , ,
:: بازدید از این مطلب : 506
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 اسفند 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد