نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

گوشه ای از  سر خاک ها

dsc01789.jpg

 

 
نمایی از دشت نامق (مودر)

 

dsc01038.jpg



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

عکس هایی بیاد ماندنی از مناطقی دیدنی از روستایی مثال زدنی:

 

 سنگ قبری کشف شده در قبرستان نامق مربوط به 14 قرن پیشزو واقع در کمر در صومعهغار پینجه عبادتگاه شیخ ابولحسن جامی نامقیبازگشت گروهی از نامقی های عزیز از کربلای معلا

مزار جامی واقع در دشت سرسبز روستای کهن نامقگود برداری مسجد جامع نامق

 



:: موضوعات مرتبط: عکس , ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

 

اخبار نامق      اخبار نامق

۱-  روز ۲۹اسفند نامقی ها به رسم هر ساله و بابت عرض تسلیت به بازماندگان از دست رفته سال قبل در مکانی مقدس گرد هم می آیند  و این ارادت را به جا می آورند امسال هم  به شکلی آبرومندانه این مجلس برگذار شد و مردم دسته دسته آمدند و با عرض تسلیت تسکین بخش بازماندگان مرحومین سال ۱۳۹۰بودند.

۲-  روز اول عید، نامق میهمان مسافران خانه پسر زهرا بود ۱۸نفر از نامقی های عزیز که به کربلای معلا سفر کرده بودند روز اول عید به وطن بازگشتند و مورد استقبال  نامقی های خونگرم قرار گرفتند و تمام مردم روستا را به خاطر این ارادت گرم نهار میهمان کردند.

۳-  نوبهار آمد و نامق همه جا غوغا شد                               غنچه بشگفت و زمین سبز و بنفشه وا شد

عید نامقی ها به رسم کهن چند صد ساله خود گروه گروه به عیدی یکدیگر می روند و با جمله(( صد سال از این سالها ))سالی توئم با شادکامی و سلامتی را برای یکدیگر ارزو می کنند  سال ۱۳۹۱سالی بسیار زیبا و خوب برای نامق بود.

۴-  روستای همیشه شادمان و سرسبز نامق امسال عید باستانی نوروز شاهد 5 عروسی از جوانان غیور این روستا بود که با رسم زیبای کهن نامق برگذار شد از جمله این رسم ها(داماد به حمام بردن داماد،لباس پوشیدن داماد، داماد به سرکاریز بردن، سیب به سر داماد زدن،).

۵-  نامق باری دیگر سرشماری می شود این جمله ای بود که مسول بهداشت روستا بیان کرد ، سال گذشته نامق با ۳۹۰خانوار دارای ۱۰۸۴نفر جمعیت بوده که پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۱این جمعیت کمتر شده باشد بطوریکه در سال 1389 نامق ۴۰۳خانوار با ۱۲۰۰نفر جمعیت را دارا بوده است ؛نامق در چند سال گذشته به لحاظ جمعیت روندی نزولی داشته است  و جمعیت آن متاسفانه رو به کاهش است  یکی از مهمترین دلایل مهاجرت از روستا اشتغال جوانان بوده است .

۶- دهیاری نامق در گفتگویی بیان کرد سال گذشته نامق در بین تمام روستاهای بخش کوهسرخ به لحاظ بیمه عشایر ممتاز بوده و بیشترین بیمه شدگان را دار بوده است که این باعث خوشحالی است.

۷-  مسجد جامع نامق کار گود برداری را به طور جد شروع کرده رئیس هیئت امنا بیان کرد مسجد از بهار 1391 پر تلاش کار اجرایی ساخت مسجد جامع نامق را شروع کرده و امید داریم با مساعدت های بی دریغ نامقی های عزیز  چه مالی چه بدنی بتوانیم هر چه زود تر کار این مکان مقدس و الهی را به سر انجام برسانیم.

۸- نامق به رسم زیبای هر ساله روز ۱۳ فروردین را با خانواده در طبیعت زیبای این روستای  کوهستانی و سرسبز سپری کردند جوانان با بازی های سنتی از جمله (گوی بالادو،وسطنا،هفت سنگ،تیله بازی،فوتبال،والیبالو ..) روز را به پایان رساندند و در نهایت  این روز نحس را در طبیعت سپری کردندو غروب با خوشحالی  از اینکه این روز به سلامتی به پایان رسیده بود با جمله سیزده بدر خوش و خرم بودند.

۹-  چاه موتور ها از ۱۳فروردین روشن شده و چاه پایین معروف به چاه سر دق  به دلیل افت شدید آب آن در چند سال اخیر در نظر دارد با احداث چاهی جدید و عوض کردن مکان چاه  رونقی به چاه بدهد که رئیس این چاه موتور اذعان داشت این کار هزینه گزافی را طلب می کند .

۱۰-   بهار ۱۳۹۱نامق شاهد باران های بهاری زیبایی است در ۱۲فروردین،۲۰ فروردین  باران زیبا و شدید باعث خوشحالی کشاورزان و دامداران شد  سال جدید به امید خدا به برف و باران های موثر سالی خوب برای کشاورزان خواهد بود.

۱۱-  در حال حاضر نامق به استقبال اردیبهشت ماه سرسبز سال می رود جوانان این دیار جمعه ها گروه گروه به کوه می روند تا هم طراوتی را داشته باشند و هم ریواس جمع آوری کنند  ضمنا نامق فصل نخود و جو دیم کاشتن و شخم زدن نهالستان های بادام است .

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رمضانی نامقی

((شبی بر فراز شیخ ابولحسن پیر ژنده پیل نامقی))

 

                   عشق پیر ژنده پیل امشب مرا یاری کند      ساقی بخشد جرم امشب،خویشتن داری کند

                    من ز بوی یار مست و بلبل از بوی بهار        دل دهیم بر یار امشب یار دلداری کند

                      مست گردم از می ناب و ترانه سر کنم       عاشقی هستم خمار،او رفع خماری کند

                     بوی می آید امشب از مزار بولحسن           می فروش خوابیده اینجا خود وفاداری کند

                    گویمش ای بولحسن امشب غریبی بینوا        خاک کویت راببوید تا سحر زاری کند

                  پیر ژنده پیل؟ امشب من غریبی عاشقم           بولحسن امشب غریبی را خریداری کند

                 من خمار و خسته دل افتاده در کویت حزین       ساقی امشب ،خود مگر رفع گرفتاری کند

               نامقی جامی بگیر از دست پیر می فروش             گر شدی مدهوش ساقی خود پرستاری کند

غلامرضا رمضانی نامقی



:: موضوعات مرتبط: شعر , ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 فروردين 1391 | نظرات ()